تشخیص زعفران اصل از تقلبی

Rate this post

زعفران یا همان طلای سرخ یک ماده خوراکی گران قیمت است و پرورش آن در بخش کشاورزی، تجارتی با ارزش محسوب می شود یکی از مشکلات در مورد تجارت و خرید و فروش زعفران تشخیص اصل بودن آن است که در این جا به بررسی روش های مختلف تشخیص زعفران اصل از تقلبی می‌پردازیم: 

چشیدن زعفران: زعفران اصل مزه تلخی دارد و نباید غیر از آن مزه ای مثل مزه شیرینی بدهد در صورت داشتن مزه شیرین قطعاً به آن مواد قندی مثل آب قند جهت سنگین شدن وزن آن اسپری شده است.

سر شاخه های رشته زعفران باید شیپوری شکل باشد رشته های زعفران اصل شیپوری شکل هستند و در پایین باریک می‌شوند که یکی از مهمترین موارد تشخیص زعفران اصل به شمار می‌رود.

 تشخیص زعفران از روی رنگ آن: رنگ زعفران  اصل تیره است بعضی از افراد در مواجهه با رنگ تیره زعفران گمان می‌کنند که زعفران کهنه است یا مرغوب نیست اما اصلاً اینگونه نیست رنگ زعفران اصل مرغوب، تیره بوده و روشن  نیست.

تقلب زعفران با گیاه گلرنگ سودجویان گلرنگ را رنگ کرده و به زعفران قاطی کرده تا وزن آن را بالا ببرند این گیاه عطر و طعم زعفران اصل را ندارد و همچنین ساختار متفاوت با زعفران اصل دارد که با کمی دقت می‌توان آن را به خوبی تشخیص داد 

زعفران اصل و درجه یک سرعت رنگ دهی پایینی دارد و این فاکتور یکی از عوامل مهم در تشخیص زعفران اصل میباشد اگر زعفران را بعد از خرید دم کرده و در حین دم کردن متوجه شدید که زعفران در حد چند ثانیه رنگ داد باید بدانید که زعفران شما تقلبی است.

زعفران چرب نیست : رشته های زعفران را بین کاغذ کاهی و یا روزنامه قرار دهید اگر روی کاغذ روغن و چربی مشاهده کردید زعفران تقلبی است اما اگر زعفران پودر شد زعفران اصل می باشد.

عطر زعفران عطر زعفران اصل  تازه بسیار تند است هرچه تازه‌تر باشد بوی آن نیز تند تر است. با شناختن عطر و بوی زعفران اصل می توان آن را به راحتی تشخیص داد.

 تغییر رنگ کلاله ها بعد از رنگ دهی کمی زعفران را درون آب بریزید متوجه می شوید کمی که زمان بگذرد رنگ آب تغییر می‌کند، زمانی که کلاله های زعفران از راه از آب بیرون بیاورید  رنگ اصلی کلاله ها چندان تغییری نکرده است. ولی در زعفران تقلبی بعد از درآوردن آنها از آب مشاهده می کنید که رنگ اضافه شده به کلاله ها کاملا از بین رفته و ظاهری مثل قبل ندارد و به رنگ سفید در آمده اند.

استفاده از جوش شیرین برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی کمی جوش شیرین به آب اضافه کنید و آن را خوب به هم بزنید سپس کمی زعفران به محلول اضافه کنید در صورتی که زعفران اصل باشد ترکیب آب و جوش شیرین به رنگ زرد در می آید ولی اگر زعفران تقلبی باشد به محلول رنگ قرمز کم رنگ تغییر می کند.

استفاده از شعله گاز متان کمی زعفران را روی اجاق گاز و روی شعله گاز شهری متان بگیرید اگر رنگ آن به بنفش یا نارنجی تغییر کرد زعفران است و اگر زرد رنگ شد تقلبی می باشد.

تماس بگیرید : 09162134275
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم